آزمون بین المللی تیمز  Timss

آزمون بین المللی تیمز  Timss

توسط : تیم محتوا
2,162

آزمون بین المللی TIMSS، گرایش‌ها در مطالعات بین‌المللی ریاضیات و علوم، یک مطالعه شاخص IEA است. TIMSS که توسط مرکز مطالعات بین المللی TIMSS & PIRLS در کالج بوستون هدایت می شود، ارزیابی بین المللی از پیشرفت دانش آموزان در ریاضیات و علوم است. با اندازه گیری روند پیشرفت از سال 1995، داده های TIMSS به کشورهای سراسر جهان این امکان را داده است که تصمیمات مبتنی بر شواهد را برای بهبود سیاست های آموزشی مرتبط با تدریس و یادگیری ریاضیات و علوم اتخاذ کنند.

پیشنهاد مطالعه:راهنما و نکات آمادگی تافل آنلاین

اهداف آزمون تیمز

ارزیابی های TIMSS گزارش معتبری از عملکرد دانش آموزان در پایه های چهارم و هشتم در ریاضیات و علوم ارائه می دهد. کشورهایی که در چرخه‌های متعدد TIMSS شرکت می‌کنند، می‌توانند روند پیشرفت دانش‌آموزان را در حین ارزیابی تغییراتی که در برنامه درسی، آموزش و سایر جنبه‌های آموزشی که بر یادگیری روی داده است، نظارت کنند.

آزمون بین المللیTIMSS  بر اندازه‌گیری مؤثر پیشرفت تحصیلی در ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم و گاهی اوقات سال آخر دبیرستان تمرکز دارد. این مطالعه به گونه ای طراحی شده است که وسعت و غنای این موضوعات را همانطور که در کشورهای شرکت کننده تدریس می شود، نشان دهد. این مطالعه اطلاعات دقیق در مورد برنامه درسی و اجرای برنامه درسی را همراه با اطلاعات تجربی در مورد زمینه های تحصیل جمع آوری می کند.

آزمون بین المللی تیمز  Timss

مروری بر TIMSS

TIMSS که هر چهار سال یک بار در پایه‌های چهارم و هشتم انجام می‌شود، یک طراحی شبه طولی دارد و گروه دانش‌آموزی کلاس چهارم چهار سال بعد در کلاس هشتم ارزیابی می‌شود. ارزیابی دانش‌آموزان کلاس چهارم می‌تواند هشداری زودهنگام برای اصلاحات درسی لازم باشد و اثربخشی این اصلاحات را می‌توان در کلاس هشتم چهار سال بعد بیشتر مورد نظارت قرار داد.

آزمون بین المللیTIMSS از برنامه های درسی ملی به عنوان مفهوم اصلی سازماندهی استفاده می کنند. ارزیابی ها بر اساس چارچوب های جامعی است که با همکاری کشورهای شرکت کننده برای توصیف دانش و مهارت های مورد انتظار دانش آموزان در پایه های چهارم و هشتم ساخته شده است. 

هماهنگ‌کنندگان تحقیقات ملی نقش مهمی در کمک به توسعه پرسش‌ها و پرسش‌نامه‌های ارزیابی، مدیریت ارزیابی، گزارش نتایج و تفسیر یافته‌ها در چارچوب ملی خود دارند. علاوه بر ارزیابی‌های ریاضی و علوم، پرسشنامه‌های مدرسه، معلم، دانش‌آموز و خانه TIMSS اطلاعات گسترده‌ای در مورد عوامل زمینه‌ای در مدرسه و خانه جمع‌آوری می‌کند که با یادگیری و پیشرفت دانش‌آموزان مرتبط است. 

اینها شامل جزئیاتی در مورد نحوه سازماندهی سیستم آموزشی برای تسهیل یادگیری، محیط خانه دانش آموزان و حمایت از یادگیری، آب و هوا و منابع مدرسه و نحوه آموزش معمولاً در کلاس های درس است. آزمون بین المللی TIMSS همچنین دایره المعارفی را منتشر می کند که داده های غنی در مورد زمینه آموزشی هر کشور برای یادگیری ریاضیات و علوم ارائه می دهد.

پیشنهاد مطالعه:تحصیل در رومانی

گزینه های ارزیابی  TIMSS

نسخه کامپیوتری نوآورانه TIMSS کشورها را قادر می‌سازد تا حوزه‌های پیچیده‌ای از چارچوب ریاضی و علوم را بررسی کنند که اندازه‌گیری آن‌ها با آزمون‌های کاغذی و مدادی سنتی دشوار است. eTIMSS یک ارزیابی تعاملی و جذاب است که محتوای نسخه کاغذی و مدادی TIMSS را در بر می گیرد و در عین حال وظایف حل مسئله و پرس و جو را با هم ادغام می کند که برای تحریک انگیزه دانش آموزان از طریق مواردی که زمینه های دنیای واقعی و موقعیت های آزمایشگاهی را شبیه سازی می کنند، طراحی شده است.

در سال 2019، کشورها می توانند نسخه کاغذی آزمون بین المللی  TIMSS را مدیریت کنند. چرخه بعدی TIMSS در سال 2023 اداره می شود. TIMSS برای طیف وسیعی از کشورها مناسب است. طراحی TIMSS کشورها را در امتداد توزیع عملکرد، از بالا به متوسط تا پایین، در خود جای می دهد. 

این شامل مؤلفه‌ای است که به‌ویژه برای اندازه‌گیری پیشرفت جمعیت‌هایی طراحی شده است که هنوز در حال توسعه مهارت‌های حسابداری در کلاس چهارم هستند و در عین حال گزارش‌دهی در مقیاس ریاضی TIMSS را امکان‌پذیر می‌سازد.

TIMSS پیشرفته

TIMSS Advanced یک ارزیابی برای دانش‌آموزانی است که در سال آخر دبیرستان خود در برنامه‌های ویژه ریاضیات و فیزیک پیشرفته ثبت نام کرده‌اند. این تنها ارزیابی بین المللی است که اطلاعات ضروری در مورد آمادگی دانشجویان برای ورود به مطالعات در سطح دانشگاه در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) ارائه می دهد. 

این مطالعه در آزمون بین المللی TIMSS همچنین داده های مربوط به سیاست را در مورد تأکید بر برنامه درسی، استفاده از فناوری، آماده سازی معلمان، آموزش و نگرش جمع آوری می کند که می تواند برای هدایت اصلاحات آموزشی و برنامه ریزی خط مشی در زمینه های STEM مورد استفاده قرار گیرد. TIMSS Advanced در سال های 1995، 2008 و 2015 مدیریت شد.

آزمون بین المللی تیمز  Timss

معیارهای شرکت کنندگان

TIMSS  همچنین دارای یک گزینه معیار است که به موجب آن نهادهایی مانند مناطق (به عنوان مثال، ایالت ها یا استان ها)، نمرات اضافی (مانند کلاس سوم یا پنجم)، یا گروه های زبانی اضافی ممکن است در یک کشور گنجانده شوند.

TIMSS دارای دو جمعیت هدف است: کلاس چهارم، یا کلاسی که نشان دهنده چهار سال تحصیل است، که از سال اول ISCED سطح 1 محاسبه می شود و کلاس هشتم، یا درجه ای که نشان دهنده هشت سال تحصیل در مدرسه است، از اولین سال ISCED سطح 1.

کشورها همچنین می توانند ارزیابی کلاس چهارم آزمون بین المللی TIMSS را برای دانش آموزان کلاس پنجم یا ششم یا ارزیابی کلاس هشتم TIMSS در کلاس نهم را اجرا کنند. جامعه هدف TIMSS Advanced دانش‌آموزانی است که دروس پیشرفته ریاضی و فیزیک را در سال آخر دبیرستان یا در شروع دوره STEM خود در دانشگاه‌ها می‌گذرانند.

پیشنهاد مطالعه:تحصیل در پرتغال

نحوه شرکت در  TIMSS

 همراه با  PIRLS، ICILS و ICCS آژانس بین المللی انرژی، داده های TIMSS توسط یونسکو به عنوان یک پایگاه شواهد محکم برای محققان، مربیان و سیاست گذاران علاقه مند به نظارت بر پیشرفت به سمت هدف توسعه پایدار (SDG) 4 شناخته می شود که به دست آوردن آموزش با کیفیت برای همه می باشد.

 به عنوان مثال، معیارهای بین المللی پایین ایجاد شده توسط TIMSS و PIRLS به عنوان مناسب ترین معیارهای «حداقل سطح مهارت SDG» (شاخص 4.1.1) برای شمارش و سواد شناخته می شوند. دانش‌آموزانی که در ریاضیات کلاس چهارم TIMSS به این سطح دست می‌یابند می‌توانند اعداد صحیح را جمع و تفریق کنند، درکی از ضرب در اعداد یک رقمی داشته باشند، می‌توانند مسائل ساده کلمه را حل کنند و در مورد کسرهای ساده، اشکال هندسی و اندازه‌گیری اطلاعات داشته باشند.

آزمون بین المللی تیمز  Timss

جمع بندی

آزمون بین المللی TIMSS، پروژه ای از IEA، توسط مرکز مطالعات بین المللی TIMSS & PIRLS در کالج بوستون، ایالات متحده هدایت می شود. سایر شرکای مرتبط با TIMSS عبارتند از Statistics Canada، Educational Testing Service (ETS) و RTI. مانند تمام مطالعات آژانس بین المللی انرژی، هماهنگی و توسعه بین المللی با همکاری نزدیک با هماهنگ کنندگان تحقیقات ملی کشورهای شرکت کننده انجام می شود.

 برای شرکت در این آزمون بین المللی می توانید از خدمات 20پیمنت بهره مند شوید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد